maanantai 2. elokuuta 2010

Day 1, over and out!

Noniin, eka päivä lähes takana. Herätys oli tänään mukavasti 06.45, lähtö päämajalle 07.30, eli aika poikkeavaa mun normi-päivästä tässä lähiaikoina, täytyy myöntää!?!

Noh, anyway, voin sanoa, että homma meni paremmin kuin olin osannut odottaa? WTF??? Onneksi tällä kurssilla oli aika vähän oppilaita, oiskohan niitä ollut 15, tai 16. Poikkeavaa, viime kerralla kun kävin niitä tais olla 32, joka kuulemma on se jotakuinkin normaali määrä... Kahden "virallisen" opettajan lisäksi meitä on siis minä, ja ruotsalainen kundi, joka on lähdössä Phukettiin opettajaksi, ja taitaapa tulla viel yks kundi mukaan "apu-opettajaksi"? Tänään kun oli kurssin eka päivä, niin se otettiin aika chillisti, tutustuttiin kurssin tavoitteisiin yms., mutta hiukan opetusta mahtui mukaan myös. Kaikki baarissa tarvittavat työvälineet ja koneet käytiin läpi, ja sit alettiin opettamaan free-pouria, eli viinan kaatamista ilman mittaa. Sehän on mukavasti alkoholilainsäädännön vastaista suomessa, joten en ole sitä taitoa liiemmin viime aikoina harjoitellut, mutta tekniikkahan on vielä hallussa, joten sen opettaminen ei ole ongelma. Kun päivä oli pulkassa, ajattelin hiljaa mielessäni että täytyyhän mun nyt chekkaa kuin vituillaan mun kaadot on, ja tein saman tehtävän jota olin juuri valvonut oppilaiden tekevän. Yllätyksekseni, kaikki kaadot oli millilitralleen oikein!? Fakk, taito löytyy vieläkin...

Päivä ei kuitenkaan ollut osaltani vielä pulkassa, mul on aevan vitusti käännös-hommia tehtävänä täällä joka ei nyt oo maiilman viisain juttu mun suomenkielen-taidoilla ja yhdys-sanavirheillä, mutta osaan nyt kuitenkin enemmän suomea kuin nää paikalliset...

Ja itseasiassa, juuri ennen kuin aloin tätä kuraa kirjoittamaan, niin istuin esimieheni kanssa keittiössä 45min kun hän piti minulle suullista koetta. Niin, mähän siis asun täällä mun esimiehen luona. Mukava jannu, vitun skarppi näissä baarihommissa. Suullinen "koe" meni niin ja näin, suurimmaksi osaksi vaikeuksia tuli siinä, kun en nyt pahemmin ruotsia tänä päivänä puhu muuta kuin porukoitten luona, vaikka se onkin äidinkieleni...kielimuuri you know?!? Oon viel vähän hitaalla vaihteella, mut kyl se sielt löytyy!

Kuitenkin, niin ihan mukavaahan täällä on, vaikka jo eilen mainittu koti-ikävä painaa. Pahasti...
Jos niitä mukavia asioita pitäs mainita, niin löysin tänään Just For Kicks dokumentin DVD:llä. Dokumenttihan käsittelee sneakereitä. Niin, lenkkareistakin on tehty dokumentti. Mulle kyseisen dvd:n löytäminen oli aikamoinen mukava yllätys, koska olen jo jonkun aikaa sitä etsinyt. Parasta siinä oli hinta. Satuin näkemään sen yhessä liikkeessä, ja kysyin hintaa: "350 kruunua, eiku, oota, joo, tää onkin alessa, 250 kruunua. Tai, noh, maksa 100 kruunua!", eli n.10€...kiitti!!!

Toinen juttu joka alkoi tänään hymyillyttämään, jo aikaisin aamulla autossa matkalla "duuniin". Joku perus radiokanava päällä, ni yhtäkkiä huomasin, et 90% radiomainoksista on tässä maassa lauluja!?WTF? Eli siis simppelisti sanottuna niin ne tekee aina laulun siitä mitä ne mainostaa. "Nokia, nokinej, nokidej, nokihej, var inte sur, skicka oss din gamla lur, gå in på www.blablabla.se så berättar vi hur!", jengi tekee jonkun laulun vittu siit miten sun pitää kierättää sun vanha puhelimes, voe morjens! Ja muutenkin tääl nyt tulee välillä noita juttuja joista vaan joutuu putoilee ihan vitusti välillä...joutuu hieman selittelee...

Sitä mitä kans ihmettelin oli se, ku menin ostaa itelleni matkakorttia, niinku tohon niitten metroon...stadissa kuukauden matkakortti taitaa maksaa 46€, ja se meijän sisäinen liikenne ei nyt oo mikään ihan vitun mahtava, eikä yhtä paljon ihmisiä käytä sitä kuin täällä, siis suhteessa väkilukuun. Tääl on paljon laajempi verkosto, jota useammat ihmiset käyttää. Silloin niin sen matkakortin pitäis mun logiikan mukaan olla halvempi. Mut ei, se maksaa vittu 790 kruunua, eli pikkasen päälle 80€. Aika kallista sano suomalainen. En tiiä, mut näin mä asian näen...

Mut ei niin paljon huonoa etteikö löytyis jotain mukavaakin. Täältähän saa nuuskaa joka kadunkulmasta, ja onhan täällä toi oikea kuningaskin, Burger King! Grillat är godast! Niin, ja taas ollaan yksi päivä lähempänä kotiinpaluuta!

Ei muuta kuin seuraavaan kertaan, vi ses imorr´n!

ps.
Anna Elina Husu, mä rakastan sua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti